012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Gambar Makhluk Bertuah

>> 31.1.10

Saya teringat kepada al-marhum seorang tokoh politik terkenal. Beliau adalah guru saya. Beliau banyak mengajar dan menolong saya.

Beliau pernah menceritakan kepada saya bahawa beliau tidak berharta dan jarang berduit. Tiada tanah, kebun atau bisnes macam ahli-ahli politik lain. Saya tanya: "Kalau tak berduit, macamana tuan dan keluarga makan hari-hari."

Jawab beliau: "Kamu kenal musang? Dia tak pernah simpan duit dan tak pernah berduit. Tapi, kenapa dia tiap-tiap malam makan sedap. Makan ayam?" Saya hujjah: "Dia mencuri harta orang!" Jawab beliau: "Musang tidak mencuri. Dia berusaha. Dia tidak berdosa."

"Kalau begitu, untunglah jadi musang?", soal saya. "Betul! Dari suatu aspek, musang adalah antara makhluk bertuah", jawab beliau sambil senyum.

Cerita kecurian di sini.

2 comments:

Idalara January 31, 2010 at 9:54 AM  

ada yg tersirat disebalik yg tersirat...usaha tangga kejayaan.insyaallah.

Pengasas January 31, 2010 at 8:53 PM  

Salam Idalara,
Betul tu, tersurat dan tersirat.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP