012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Tanam Labu - Sistem 3T - Dalam Semak

>> 5.7.08

Kerja-kerja utama di KPT ialah menyemai dan membiakkan
pokok-pokok temperate. Kerja sampingan ialah menanam sayur-sayuran di kawasan semak. Baru-baru ini tanam 64 pokok labu manis dalam polybags. Sistem yang digunakan ialah 3T (Tanam, Tengok-tengok dan Tuai).

Petang tadi sempat merakamkan gambar buah-buah labu muda
yang dihasilkan oleh sistem 3T. Hmm, cantik buahnya.
Tak kerepot macam kat pasar malam tu kan?

Dalam sebiji buah labu terdapat antara 445 - 580 biji benih yang baik untuk disemai. Kalau malas nak semai, jadikan sahaja sebagai bahan kudapan.

Baja organik yang diperlukan oleh sepokok (dari mula tumbuh hingga habis berbuah) ialah kira-kira 100 gram sahaja. Maksudnya, belanja untuk menghasilkan buah labu manis terlalu murah.

Insya ALLAH, saya aka menanam pokok-pokok labu yang baru minggu hadapan. Tanam dalam semak tiada atau kurang serangga. Percaya!?

GambarPeribadi

2 comments:

Anonymous,  May 7, 2009 at 10:38 AM  

macam mana cara nak menanam labu? tanam dalam semak memang kurang serangga...sebab,,saya ada menanam beberapa batang pokok cili...yang peliknya,,bila semak samun tumbuh panjang disekeliling pokok cili tu,,,daunnya lebij hijau sebab seranggan yang berwarna putih yang bertelur pada daun tu telah hilang...dulu saya sembur racun..lama2 saya biarkan saja..hasilnya,,serangga tu memang tiada lagi.

Unknown August 4, 2015 at 10:40 PM  

Saya pun baru mula berjinak2 tanam labu manis. Usia pokok labu manis saya baru sebulan, tp telah mula mengeluarkan bunga n buah sebesar bola pingpong. Berapa lama utk menunggu buah atang n bleh d tuai?

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP