012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Stenting: Suatu Pengalaman

>> 14.11.08


Stenting, dalam bahasa mudahnya, ialah meletakkan tiub dari buah pinggang ke pundi-pundi. Tujuannya supaya buah pinggang tidak bengkak kerana saluran kencing yang/akan tersumbat dek batu karang. Kira by-pass lah tu.

Stenting dibuat melalui saluran kencing, tanpa bius. Hanya dimasukkan jeli sahaja. Alat yang dimasukkan itu panjang. Hujungnya ada lampu dan pangkalnya ada macam-macam suis. Hmm...

Doktor kata tak sakit. Tapi sebenarnya terjerit-jerit juga kita dibuatnya. Kalau orang-orang muda mungkin tak berapa sakit. Kalau orang mengidap lelah, macam mana agaknya?

Lepas stenting, rasa lega. Boleh berjalan. Rasa nak buang air-besar sepanjang masa, tapi tak apa-apa pun. Mungkin macam orang nak bersalin kut? Hari pertama dan kedua (setakat hari ni), semasa kencing rasa sakit. Hari pertamalah yang lebih sakit. Terasa sengal sikit pada pinggang pada hari pertama tetapi terasa sikit-sikit dan jarang-jarang pada hari kedua.

Oleh itu, terutama orang-orang yang belum jadi macam saya, selalulah buat medical checkup batu karang. Jangan sampai jadi batu permata yang keras.

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP