012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Belajar Dah Lama, Tapi Baru Amalkan

>> 17.12.08


Saya belajar herbalogy sampai dapat MSc. Dah lama, iaitu dalam tahun 1985. Masa tu berada di England. Jadi, herba yang dipelajari ialah herba barat. Namun, saya tak pernah amalkan. Tak pernah cadangkan untuk orang lain dan tak pernah guna untuk diri sendiri. Yang pernah hanya mengajar atau memberi syarahan kepada para peserta kursus. Itupun sekadar teori sahaja.

Petang 15 Disember, saya beli rumusan beberapa herba tempatan. Tujuan saya nak merawat diri sendiri. Sebab, sejak prosedur stenting pada 12 November, tenaga saya semakin berkurangan hingga tak mampu melakukan sebarang kerja. Solat pun selalunya secara duduk sahaja. Kebanyakan masa hanya berbaring dan tidur sahaja.

Penjual herba memberi arahan tertentu untuk saya lakukan. Saya dengar dan mengangguk. Sebenarnya, saya perlukan ramuan itu sahaja. Jadi, saya tak bersetuju membeli pakej yang ditawarkan. Maklumlah, tujuan utama penjual ialah berniaga.

Saya menggunakan ramuan herba mengikut kaedah perubatan Islam, iaitu (عليكم بالشفأين٬ القرآن والعسل). Artinya, hendaklah kamu menggunakan dua kesembuhan, iaitu al-Qur^an dan madu lebah. (Nasib saya baik, kerana selalu study Islamic Medicine. Malah, satu dari PhD saya pun mengenai sains Islam). Maksud kaedah tersebut, sesuatu kesembuhan boleh diusahakan dengan mencampurkan ke dalam sesuatu bahan itu ayat-ayat al-Qur^an dan madu lebah.

Ringkasnya, malam tu saya gunakan kaedah tersebut buat kali pertama. Alhamdulillah, pagi besoknya, tenaga mulai pulih. Sebelah petang dah boleh buat kerja. Hingga entri ini ditulis, saya dah guna 4 kali. Lagi alhamdulillah, tenaga saya dirasakan pulih seperti sediakala. Begitu Maha Hebat Allah memberi kesembuhan.


3 comments:

Anonymous,  December 18, 2008 at 11:02 AM  

Salam..
DR minum lebah tu campur apa!! saya memang dok mengamalkan juga makan madu Khaula... sedap sikit badan, kalau tidak ada semput... kekadang saya kunyah cengkih dulu sikit, kemudian baru minum sesudu besar madu...mungkin Dr ada ramuan yang lebok baik lagi...
Nanti, sikit hari saya tulis ubat mengenai batu karang dan gout...sebab saya memang pengidap penyakit tersebut...

Hamba Miskin December 21, 2008 at 6:03 PM  

Wahai Allah..

Kau sembuhkanlah penyakitnya dan berikan kesihatan yang berkekalan kepada pakcik @ Ustaz Abdul Wahab Arba'in sehingga Kau telah takqdirkan maut untuknya...Ameen Ya Robb.

Ikhlas
dzulhaqq.blogspot.com

Taasub Pada Allah
Solawat Atas Rosul

Dr. Abdul Wahab Arbain December 21, 2008 at 8:44 PM  

JazakaLLAHU khairan kathiran Ihya.
Kita yang beriman, sihat atau tidak semua disyukuri. Tidak gundah sama sekali. Cuma Allah wajibkan kita berusaha memohon dan mengusahakan kesembuhan. Itu saja.
Buat diri saya, sakit adalah kifarat dosa-dosa yang telah saya lakukan. Saya amat-amat redho.
Semoga kita semua dalam hidayah Allah.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP