012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Hantar Anas Ke MCKK

>> 8.6.08

Tepat 9.00 pagi bergerak dari rumah. Sampai MCKK jam 12.03 tengahari. Setelah hantar Anas ke asrama, parking kereta di tepi jalan, hadapan bangunan MCKK, menunggu penulis blog terkenal
MAT SAMAN KATI.

Kali kedua menggunakan kereta bertuah (beli tahun 1980) ke MCKK.

AlbumPeribadi

4 comments:

Anonymous,  June 9, 2008 at 3:56 AM  

Alhamdulillah...semoga Anas menjadi insan yg berguna di masa hadapan...saya dulu bekas pelajar MCKK. Bg saya pelajaran adalah penting tp yg lebih penting lg adalah real life lesson semasa saya belajar di sana. Selama 5 tahun di sana, byk perkara2 yg menjadikan diri saya seperti hari ini,lebih2 lg corak pemikiran saya berkat hidup di sana dan saya amat bersyukur dengan kesempatan berada di MCKK dan saya bangga menjadi salah seorang produk MCKK

Dr. Abdul Wahab Arbain June 9, 2008 at 9:33 AM  

Salam 1f34-1r3,
Terima kasih kerana mendoakan Anas supaya berjaya. Suatu hadiah yang tak dapat dinilai dengan material duniyawi. Semoga ALLAH memberi ganjaran yang lebih baik untuk saudara.
Salam.

Anonymous,  June 9, 2008 at 10:15 AM  

Salam, tumpang ye...

MOGOK: ALTERNATIF DEMONSTRASI
Oleh: Huzaifah Al-Peraki

Apabila Dr Hatta mengumumkan idea mengadakan demonstrasi pada 12 Julai 2008, saya terus merasa tidak setuju. Kemudian, pada 8 Mei 2008, DSAI mengumumkan dalam ceramah beliau di Taman Keramat, sekurang-kurangnya 500,000 orang perlu hadir dalam demo itu. Saya lagi bertambah tidak setuju. Beberapa pertimbangan wajar diambilkira. Isu dan cara menangani harus lebih bijak.

Untuk itu, di sini saya kemukakan beberapa pandangan dan hujah, mengapa Pakatan Rakyat (PR) tidak wajar mengadakan demo:

1. Awal-awal lagi Pak Lah menasihatkan rakyat jangan berdemo. Nasihat ini bagi saya adalah satu bentuk motivasi bawah sedar. Ia sebenarnya ‘mencabar’ rakyat. Tentu ada ‘udang di sebalik batu’ di sebalik ‘nasihat’ Pak Lah itu. Saya yakin, Pak Lah sudah memasang ‘perangkap’ yang akan menjerat Pakatan Rakyat (PR).
2. Isu kenaikan harga minyak kenderaan ini melampaui/ melepasi sempadan isu parti. Ia tidak sama seperti Isu Pilihanraya Bersih dahulu. Itu isu partisan. Hanya PAS, PKR dan DAP yang berjuang, sedangkan Umno, MCA, MIC, Gerakan atau mudah cakap BN tidak melihat ia isu. Jadi, kini semua orang dan semua parti marah. PR perlu bertindak mewakili semua rakyat, termasuk orang-orang Umno / BN yang tidak puas hati.
3. Kita ketahui, yang akan memimpin demo adalah pimpinan PR. Dr Hatta, Tian Chua, Guan Eng dan Gobala adalah nama yang sinonim. Bahkan saya yakin, DSAI, Hj Hadi, Kit Siang bahkan Wan Azizah sendiri akan menghadiri demo besar-besaran ini nanti. Apakah ada jaminan bahawa mereka tidak ditangkap? Adakah kita jamin mereka tidak dimasukkan ke dalam ISA? Ingat…hanya sedikit kekecohan boleh dicetuskan oleh ‘musuh dalam selimut’, rusuhan terjadi dan…anda boleh fikirkan kesan selanjutnya.
4. PR kini bukan pembangkang mutlak. PR adalah pemerintah lima negeri dan menguasai KL. Adakah wajar kita terus berminda dan bersikap seperti ‘pembangkang’ selama-lamanya totok!? Misalnya, molekkah kita mendengar ‘Tan Sri Khalid Ibrahim disimbah air asid kerana mengetuai delegasi Selangor semasa demonstrasi di hadapan KLCC?’ PR perlu matang. Kita adalah kerajaan. Tindakan yang terlalu partisan akan menimbulkan jelak kepada rakyat.
5. PR ada lebih 80 suara di Parlimen. Besar bukan? PR sudah menafikan 2/3 BN, besar bukan? Tidak cukupkah suara ini menggegarkan ‘kemungkaran’ BN. Jangan kerana demo, 10 orang ahli parlimen PR tertangkap dan suara kita makin mengecil di parlimen.
6. DSAI adalah pemimpin de Facto PR. Aura DSAI memungkinkan kemenangan luar jangka PR dalam PRU12, dengan izin Allah. Adakah ada jaminan DSAI tidak dilibatkan dalam demo ini? Adakah ada jaminan beliau tidak ditangkap kembali? Ingat…kerajaan Pak Lah dalam keadaan tersepit, tindakan desperado boleh berlaku dalam situasi tidak menentu ini. Adakah kita bersedia jika DSAI kembali dipenjara?
7. Lima negeri PR sewajarnya bertindak ‘di luar jangkaan’ Pak Lah. Andai lima negeri ini mengadakan demo, maka ia di dalam jangkaan Pak Lah. Maknanya…dah agak dah! Lima negeri ini perlu bertindak menunjukkan kewibawaan memenangi hati rakyat. Misalnya, turunkan atau hapuskan cukai pintu, turunkan tariff air (seperti yang Selangor buat), beri insentif khas kepada kakitangan kerajaan negeri, turun atau hapuskan tol, berikan imbuhan makanan khas dan lain-lain. Yang penting, sesuatu yang ‘melawan arus’ kegilaan Pak Lah.

Cadangan:

1. Adakan Hari Mogok Se-Malaysia. Caranya, PR umumkan satu tarikh pada hari berkerja. Cadangan: 1 Julai 2008, iaitu hari Selasa bersamaan tarikh baru kuatkuasa tariff elektrik di Semenanjung Malaysia. Semua rakyat Malaysia, kecil besar, tua muda, tanpa batasan jantina, parti dan agama…JANGAN KELUAR RUMAH!
2. Kesannya: Bayangkan, satu hari di mana jalan raya KL kosong, lebuh raya PLUS, NKVE, FEDERAL Highway…lengang tanpa kenderaan, tiada kereta, bas dan lori, treler tersadai di hentian, bas tiada penumpang, komuter kosong, stesen bas, keretapi, KL sentral, pelabuhan, lapangan terbang kosong. Pejabat kerajaan, pejabat pos, bank dan pejabat swasta kosong, ditutup. Kilang kosong, ditutup tiada pekerja. Pasar raya kosong, pasar borong kosong, sekolah kosong, universiti dan kolej kosong. Tiada murid, tiada pelajar, cikgu dan pensyarah tiada, tukang kebun tiada dan jaga pun tiada. Bayangkan, Kuala Lumpur, Ipoh, Johor Bahru, Kuching dan Labuan lengang, tak ada orang…macam Bandar hantu. Jadi Bandar mati. Malaysia seakan ‘mati’ atau ‘lumpuh.’ Tiada aktiviti ekonmi, tiada aktiviti sosial, tiada apa-apa aktiviti pengeluaran berlaku, transaksi terhenti…paling kurang 70%!
3. Akhirnya, bayangkan apa akan berlaku kepada ekonomi negara? Apa akan jadi kepada aliran tunai yang terhenti dalam tempoh 24 jam. Apa akan jadi kepada bursa saham? Apa akan jadi kepada pelabur luar negara? Apa akan jadi kepada ekonomi kita? Merudum! Semua merudum! Semasa itu, ego Pak Lah akan tercabut. Jika Pak Lah enggan turunkan harga minyak, maka mogok diteruskan masuk hari kedua. Tidak berkesan, masuk hari ketiga. Mungkin seminggu atau mungkin sebulan. Bayangkan…seminggu tanpa transaksi…apa akan jadi kepada ekonomi negara? Jika Pak Lah tidak mahu turunkan harga minyak, sah dia ’gila.’ Maka, masa itu baru buat demo satu juta…desak Pak Lah turun!
4. Di samping itu, tiada risiko dibelasah FRU, tiada risiko rusuhan, tiada risiko tangkapan, tiada risiko tuduhan dan ISA, tiada risiko pergaduhan dan sebagainya. Masing-masing hanya menghabiskan masa di rumah, hanya satu hari. Jika tiada rancangan di TV kerana semua pekerja stesen tidak hadir berkerja, maka pasanglah VCD ceramah atau baca buku puas-puas. Polis dan FRU tidak akan tangkap orang yang duduk di rumah. Selamatkan?
5. Last, pada malam itu semua umat Islam pakat buat solat hajat di rumah masing-masing atau di surau berdekatan, baca yaasin dan solat hajat…minta Allah SWT bantu usaha kita dan jatuhkan mereka yang zalim dan penipu rakyat!

Wallahu’alam.

Dr. Abdul Wahab Arbain June 10, 2008 at 1:06 AM  

W'Salam Huzaifah!
Ini tempat terbuka, silakan.
Bagus cadangan tu. Saya dah panjangkan kepada beberapa kawan melalui email.
T. Kasih.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP