012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Gambar Ini: Apa Pendapat Anda

>> 28.8.09

Pada 21 Disember 1972, kalau tak silap, saya sampai di Cairo Airport, Mesir. Saya ke sebuah musalla untuk solat.

Saya terkejut menyaksikan beberapa wanita Arab sedang solat dengan hanya memakai skaf dan bermini-skirt. Semasa mereka duduk, seluruh kepala lutut dan sedikit hujung peha terdedah.

Selepas itu, di beberapa tempat lain, termasuk semasa saya di UK, saya menyaksikan beberapa wanita negara-negara Arab dan Afrika yang lain juga melakukan solat secara memakai skaf dan bermini-skirt. Malah, ada yang tangan baju setakat siku sahaja.

Kalau yang bersolat mendedahkan kaki, tanpa stoking, memang ramai. Apa pendapat anda mengenai gambar-gambar berikut:?

Atas: Gambar semasa solat.
Bawah: Gambar selepas solat.


10 comments:

Unknown August 28, 2009 at 10:00 PM  

Salam Dr.

Bukankah aurat bagi perempuan adalah seluruh tubuhnya kecuali MUKA dan TAPAK TANGAN?

Walau apa pun saya tidaklah arif sangat.

Unknown August 28, 2009 at 10:30 PM  

Ini berita yg baru saya terima,Rasul melayu dah ada blog ,kah kah kah
http://messengerofgodtoday.blogspot.com/

Guru August 28, 2009 at 11:15 PM  

mazhab yang berbeza kut... wallahualam

Unknown August 28, 2009 at 11:46 PM  

Mazhab mana pulak yag kata boleh sembahyang guna mini skrit,mazhab Islam One Malaysia ke?

PG August 29, 2009 at 12:51 AM  

Salam Ramadhan buat pakcik dan family..maaf lama tak `berblog`.
Pakcik apa khabar?Semoga sihat dan sentiasa dirahmati ALlah.
Take care pakcik.

PG
pg2u.blogspot.com

ISA August 29, 2009 at 2:14 AM  

Siapa yang mencipta mazhab?
Kenapa kena ikut mazhab?

Kenapa tak ikut Rasul dan Al-Quran saja?

Wajib ke ikut mazhab?

mAlonG Sufina August 29, 2009 at 3:09 AM  

apa-apa pun, mau jugak solat drpd tak solat langsung

http://jueara74.blogspot.com

TDM August 29, 2009 at 7:20 AM  

salam prof...

mmg biasa saya jumpa wanita Arab solat dgn pakaian spt gambar di atas... mngikut mahzabnya mgkn, wallahualam... tp tak prnh lg saya jumpa yg bermini skirt....

Pengasas August 30, 2009 at 12:37 AM  

W'Salam para sahabat maya:

MountDweller,
Benar. Itu pendapat satu mazhab yg popular di negara kita.

Ijoks,
Rasul melayu punya blog? Tulisannya tak nampak apa-apa kehebatan pun, jauh sekali dari mukjizat.

KlCitizen,
Benar. Mereka bukan bermazhab Syafi'iy.

Ijoks,
Kalau mazhab 1Malaysia, bebas. Sembahyang atau tidak. Tonggang arak pun biasa aje.

PGTLR,
Saya faham. Tentu sedang sibuk kan? Selamatkan manusia adalah kewajipan.

ISA,
Kalau mazhab yg halal, tentulah dicipta oleh pemerintah. Pemerintah dulu kala.

Sufina,
Benar. Solat perhubungan dengan Allah. Takkan Allah tolak?

TDM,
Saya sokong komen Sufina. Lagipun, ada mazhab yang berpendapat solat itu adalah sah.

Nur Fannun July 26, 2010 at 2:14 PM  

salam, nak pki bju cm 2 je boleh asal tutup aurat, pki stoking.kain tu dilabuhkan..tak jarang, tak ketat & tutup aurat

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP