012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

BandarMaya Sama Seperti Di Bumi

>> 18.2.09


Internet ialah mengenai alam maya tanpa sempadan. Begitulah orang kata. Betul atau tidak ungkapan begitu saya tak pasti. Kerana saya bukan orang IT atau ICT. Saya orang sukakan pokok.

Di alam maya, walau tanpa sempadan, saya kira boleh diumpamakan seperti di bumi juga. Ada kampung, ada pekan, ada bandar dan ada bandaraya. Semasa melayari internet dan singgah ke beberapa blog saya temui keadaan begitu. Ada blog kampung dan ada blog pekan.

Blog kampung memang simple. Ada yang hanya "View my complete profile" sahaja. Lain-lain tak ada. Mungkin peneroka kampung ni tak sabar, dia cabut lari. Blog pekan pula, kira ok laa. Dari aspek perniagaan, umpamanya, adalah yang dipasarkan. Adalah yang disajikan.

Selain itu banyak juga blog bertaraf bandar. Apa sahaja yang kita kehendakki ada di situ. "Macam-macam Adaa". Waktu akhir-akhir ini, muncul pula blog-blog kategori bandaraya. Lebih tepat, bandarmaya. Blog bandarmaya ini bukan sahaja semua ada, malah, semua serba kompleks. Dalam bandarmaya ini sesak dengan pelbagai. Kiri-kanan, atas-bawah, ada macam-macam. Ada ruang yang orang ramai tak boleh masuk. "Members Only". Malah, ada juga tempat orang ramai tak boleh cakap sembarangan. Cakap mesti ditapis dulu. Hhmmmm, bandarmaya pun macam di bumi juga.

2 comments:

NIk Fauziah Nik Hussin February 18, 2009 at 9:10 PM  

Salam Dr..
Hmm..saya bersetuju benar dengan pandangan Dr.
Tajam betul pemerhatian Dr.

Anonymous,  February 18, 2009 at 10:47 PM  

saya pun sedang mencari maya yang betul betul maya. Kalau betul maya itu ujud, mari lah kita berpindah ke sana.
Kalau maya itu tidak lah maya sebenar, rasanya teringin juga untuk cerita pasal pokok.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP