012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Gambar Raja Segala Berries

>> 17.2.09


Kata kebanyakan orang, Blackberry ialah Raja Segala Berries. Buahnya mengandungi khasiat yang sungguh bermanfaat bagi tubuh manusia. Di beberapa super-market, harganya hingga RM160.00 sekilogram. Tapi, apabila dijadikan jem harganya tak semahal buah segar.

Daunnya elok dijadikan teh kesihatan selain campuran ke dalam herba-herba lain. Jika ditambah madu lebah dan sedikit cengkih ke dalam air teh blackberry, hmmm, sungguh menyegarkan badan. Akarnya boleh dijadikan ubat ceret-beret selain beberapa masalah kesihatan yang akut.

Pokok blackberry yang ditanam dari anaknya akan berbuah ketika berumur 2 tahun atau lebih. Sesetengah jenama blackberry mengandungi duri pada batangnya yang menjalar. Justeru ia dikategorikan sebagai keluarga pokok Rose.

Saya telah berjaya menghasilkan blackberry Baka Bukit Kapar dalam tahun 2007. Kini sedang dibiakkan untuk pasaran dalam tahun 2010.

1 comments:

Khairul Anuar February 17, 2010 at 7:54 AM  

Salam tuan,
Di belakang rumah saya ada sepohon epal yang ditaman daripada biji. Pada mulanya untuk cuba2.. akhirnya membesar dan kini telah berusia 3 tahun.saya sedang mencari hormone pengalak bunga (Dormex@ hidrogem sianamida) memandangkan sekarang musim panas. Harap dapat kiranya tuan cadangkan dimana saya boleh perolehi hormon tersebut. TQ

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP