012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Tetamu Ziarah Saya Di Kebun

>> 30.10.08


Hari ini dan hari Selasa lepas ada tetamu datang ke kebun. Boleh dikatakan setiap minggu ada saja yang datang berkunjung ke kebun. Mereka borak-borak dan ada juga yang bincang itu dan ini. Malah, ada juga usahawan besar yang minta nak datang ke kebun dan borak-borak.

Sebenarnya, kebun saya tu bukan luas. Hanya berukuran 65 kaki x 120 kaki sahaja. Sebahagian besarnya ialah rumput rumpai. Selain tu adalah sepokok-dua pokok itu dan sepokok-dua pokok ini. Pokok-pokok temperate. Semuanya bahan kajian saya sahaja. Sambil tu ada juga tanam sayur sepohon-dua. Kadang-kadang ada sorang-dua students universiti buat practical training. (Saya adalah bekas ahli akademik universiti awam. Jadi, diiktiraf menyelia pelajar universiti buat latihan).

Saya bagitahu mereka kebun saya tu sebenarnya macam belukar. Semak-samun. Tak dibenarkan tetamu datang. Mungkin ada lintah, pacat dan sebagainya. Tapi mereka nak juga datang tengok. Namun, mereka sanggup nak bayar masa saya dengan RM jika dibenarkan. Saya tak benarkan bukan kerana nak RM. Kalau bagi pun, saya tak akan terima.

Tapi, ada juga yang degil. Datang tanpa diundang dan tanpa keizinan. Sebagai muslim, saya tak akan halau mereka. Dalam hati, saya benar-benar tidak selesa dengan kunjungan mereka tanpa diundang.

Apa sebab mereka nak sangat tengok kebun saya. Ada juga yang datang berkali-kali. Sedangkan kebun tu tak mendatangkan hasil RM pun? Mungkinkah mereka nak cari dan curi rahsia? Rahsia apa? Atau, nak benih pokok-pokok temperate?.

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP