012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Tak Tahan Nafsu: Puasa Yang-Yok

>> 1.4.10

Bersahur subuh tadi kira-kira jam 3.30am. Niat nak berpuasa khamis. Tiada ibadat yang paling jujur kecuali puasa.

Puasa diamalkan dalam kebanyakan sistem perawatan di dunia. Dan puasa juga diamalkan dalam banyak upacara agama-agama lain. Ringkasnya, puasa adalah sesuatu yang tabi'iy dan normal.

Kira-kira jam 12.12 tengahari, saya ke dapur. Ternampak masakan yang saya gemari iaitu sayur peria, goreng keli dan ulam pucuk gajus. Dada jadi berdebar dan air liur nak meleleh. Cepat-cepat ke ruang tamu. ON komputer. Tapi, dalam kepala masih terbayang yang di dapaur tadi.

Congak punya congak, lalu ke dapur semula. Ambil pinggan dan senduk nasik. Maka terjadilah "puasa yang-yok". Menyerah pada nafsu makan. Lepas makan, terfikir, "betapi tipis niat" malam tadi. Dah berbuka barulah menyesal.

Petua orang tua: Cari menantu perempuan, orang yang baik solatnya. Cari menantu lelaki, orang yang baik puasanya.

8 comments:

Kakcik Seroja April 1, 2010 at 1:23 PM  

Segarnya ulam-ulaman tu... kecur air liur..

rosnanie April 1, 2010 at 1:26 PM  

Haah la dr, sy pn... lapar ni, dh la belum lunch...sedapnya peria dan pucuk gajus....

Pengasas April 1, 2010 at 1:54 PM  

Salam KakcikSeroja,
Saya pun silap tak beritahu isteri yang saya berpuasa.

Pengasas April 1, 2010 at 1:56 PM  

Salam Rosnanie,
Pucuk gajus tu isteri saya beli. Sati cekak RM2.50. Kalau zaman dulu tak laku pun.

anakmuaallaf April 1, 2010 at 2:37 PM  

Salam Dr,

Nak tanya kabar tapi dari n3 kali ni nampaknya dr sihat..Insyaallah..

Sedap menu kak aji kita..cair dr..mmg ulam pucuk gajus sememang sedap.Tengok gambar ni pun saya rasa esok kena pergi pasar cari pucuk gajus.
Peria saya pun dah mula berbuah..alhamdulillah..

Pengasas April 1, 2010 at 3:17 PM  

W'salam AnakMuaallaf,
Tahniah kerana peria dah berbuah. Bukan sahaja sedap dimakan tetapi seronok di hati. Begitulah hebat hasil tanaman sendiri.
Kalau ada dua pasu pun dah mewah kan?

ISA April 1, 2010 at 4:08 PM  

Salam,

Kecundang juga...

Alhamdulillah... saat ini masih ok.. terliur juga ni... hehehe...

Pengasas April 1, 2010 at 4:49 PM  

W'salam ISA,
Selamat berpuasa khamis. Allah akan beri ganjaran yg sebaiknya.
Saya dah kecundang di tengahari tadi.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP