012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Kenduri kawin

>> 28.7.11

Semalam saya dan kawan-kawan sembang mengenai
kenduri pengantin. Dan malam tadi sembang perkara
yang sama dengan kawan yang lain pula.

Mereka ingin kepastian adakah saya benar-benar tidak
akan mengadakan kenduri kawin anak saya selepas raya
nanti. (Posting berkenaan).

Jawaban saya ialah: Benar. Tak ada kenduri.
Kenduri bukanlah syarat ataupun rukun dalam sesuatu
perkahwinan. Islam hanya tuntut dua saksi sebagai satu
dari rukun-rukun kahwin. Apakah tuntutan itu tidak
mencukupi atau tidak sempurna? Adakah tuntutan itu
tidak hebat atau tidak sesuai?

Akhir perbualan, mereka kata:
Kalau begitu, mudahlah. Selamatlah saving!

Yes, memang mudah kalau kita ikut pesanan Rasulullah
yang bermaksud: Permudahkan urusan perkahwinan ...
Saving, jika ada, boleh biaya pengantin memulakan
penghidupan baru mereka.

Awas!!! Ini mazhab Wahabi???

5 comments:

Manjungmari July 28, 2011 at 11:18 AM  

Salamm...

Setuju... Insyaallah saya pun akan ikut macam tu juga...

Pengasas July 28, 2011 at 1:55 PM  

W'salam MM,
Tidak mudharat meninggalkan adat Melayu; dan tidak sesat mengikut panduan Khaliq.

imfisol July 28, 2011 at 10:34 PM  

Saya sokong dan akan amalkan pendekatan wahabi yang ni. Bukan utk sendiri - bila anak kahwin nanti

Pengasas July 28, 2011 at 10:54 PM  

Dr. Fisol,
Anak kita yang baru kawin memerlukan banyak perkara yg melibatkan kewangan. Siapa yg nak tolong dia jika bukan kita?

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP