012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Ubat Tak Selara Makan

>> 23.7.08

Selasa petang, lepas beli buah durian, teringat ayah di kampung dan terus talipon. Dia kata tak selera makan. "Buah-buahan, ayah tak selera jugak ke?". "Buah anggur dan epal ada. Tapi tak selera sikit pun, " jawab ayah. "Kalau buah durian, agak-agak ada selera ke,". "Ayah tak sempat beli buah durian. Kamu balik kampung ke?", tanya ayah. Hmmm, kena fahamlah tu. Suruh beli dan suruh hantar ke kampung.

"Insya ALLAH malam ni balik kampung," jawabku. Jadi, malam tadi balik kampung hantar buah durian pada ayah. Pada hal, di kampung lebih banyak buah durian dan lebih murah. Maksud sebenar bukanlah buah durian, tetapi "balik kampung". Rindu ayah pada anaknya. Ayah yang aku kasihi hanya seorang. Walau taufan atau halilintar membelah bumi sekalipun, bila ayah suruh aku mesti taat serta patuh (selagi tidak menyuruh durhaka atau syirik kepada ALLAH).

Pernah suatu masa, emak bagi tau (melalui talipon) yang ayah ada sesuatu yang tak puas hati terhadap aku. Masa tu dah pukul 11.45 malam. Serta-merta aku balik kampung menyerah diri pada ayah. Sampai kampung kira-kira pukul 1.30 pagi. Ayah dah tidur. Bila dia bangun, "Kenapa balik kampung malam-malam buta ni. Ada hal mustahak ke?" tanya ayah. "Ada hal sikit. Kata ayah nak marah saya," jawab ku. "Aku marah kamu balik tengah malam buta ni. Kalau berlaku apa-apa di perjalanan, kan susah?". "Itu saja ke yang ayah nak marah?" tanyaku. Dia masuk bilik sambung tidur.

Tengah malam tadi, aku balik rumah. Bila bangun subuh, aku rasa tak sedap badan. Mungkin makan banyak meraikan ayah makan durian malam tadi. Tak apalah kalau demam pun. Aku hanya mempunyai seorang ayah di dunia ini, sedangkan ibu sudah meninggalkan kami buat selama-lamanya. Pukul 10.30 pagi, aku talipon ayah. Dia kata "Ayah dah ada selera makan," AlhamdulilLAH!!! Mudah benar mengubat ayah tak selera makan.

0 comments:

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP