012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Tanam Timun Cara Saya

>> 15.7.08

Saudara yeopman67@yahoo.com telah menulis dalam ruangan ulasan tajuk Tanam Semula Pokok Timun:

"assalamualaikum...
saya berminat sangat nak tanam timun kat dalam beg plastik macam dalam gambar tu tapi saya tak tahu macam mana. boleh tolong ajarkan tak dari mula nak prepare beg plstik tu sampailah buah tu boleh dipetik. kalau boleh sama macam En. Wahab buat tu. saya memang tak tahu bercucuk tanam."

Jawapan saya:
Wa'alaikumus-salam!
Cara saya (mungkin tak serupa dengan cara orang lain) adalah sebagai berikut:

1. Sediakan beg plastik atau apa-apa bekas yang berukuran kira-kira 7" lebar dan 10" tinggi (dalam). Yang lebih besar, lebih baik. (A)

2. Sediakan tanah biasa 40%, sabut hancur 30% dan pasir 30%. Campur atau gaulkan hingga jadi tanah gembur. (B)

3. Sediakan baja tahi ayam 8:8:8:+ (boleh dibeli dari kedai). (C)

4. Masukkan tanah gembur (B) ke dalam beg plastik (A) dan baja (C) kira-kira 50gr.

5. Siram (walaupun belum ada benih).

6. Sediakan benih (biji) timun dan rendam dalam air bersih selama antara 12 - 48 jam (dalam bekas kecil).

7. Semai benih dalam beg plastik (kira-kira 0.5" dalam).

8. Siram secara berhati-hati.

9. Bila benih tumbuh kira-kira 5", letakkan baja (C) kira-kira 50gr.

10. Siram setiap hari.

11. Tak lama kemudian, hhmmmm berbunga dan berbuah.

Selamat mencuba!!!

3 comments:

Anonymous,  July 15, 2008 at 9:44 PM  

terima kasih kerana sudi mengajar saya. hanya Allah dapat membalas jasa baik En. Wahab.

yeopman67@yahoo.com

Muhammad Dandarawie June 2, 2012 at 1:32 PM  

http://kilatemas.blogspot.com/2012/06/blog-post.html

Anonymous,  July 30, 2014 at 11:45 PM  

Tuan, Sabut Hancur tu apa?

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP