012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Gambar Mencungkil Kenangan

>> 3.3.09



Bila google cari perkampungan Russia dapatlah beberapa gambar. Tiga gambar di atas adalah pilihan. Gambar-gambar itu mencungkil kenangan saya suatu ketika dahulu.

Dulu saya boleh menulis, membaca dan bertutur bahasa Russia. Nak dikatakan tinggi dan fasih tidaklah. Bolehlah berkomunikasi dengan orang Russia. Ketika itu saya belajar di Kaherah, Mesir.

Saya selalu berada di perpustakaan Russia membaca dan belajar. Dijemput juga ke dalam beberapa majlis sosial mereka. Saya pernah bercita-cita untuk melawat Russia dan meninjau kehidupan di kampung. Tapi, bila balik dalam tahun 1976, saya tak pernah bercakap, menulis dan membaca. Jadi, sekarang ni hanya tinggal beberapa ayat sahaja yang masih ingat. Begitulah nature sesuatu bahasa asing.

Namun, bahasa Arab saya masih belum hilang. Tiap-tiap hari menuturkan bahasa tersebut. Sekurang-kurangnya dalam solat.

5 comments:

NIk Fauziah Nik Hussin March 4, 2009 at 1:46 PM  

Salam Dr.
Mmg benar.. bahasa perlu dipraktiskan. Kalau tidak kita akan lupa. Begitulah akal manusia ada limitnya.

matsamankati March 5, 2009 at 12:12 AM  

Benar. Dulu saya boleh berbahasa Thai, tapi sekarang...kena tengok kamus.

radens albanjari March 5, 2009 at 2:04 PM  

salam dr,
benar kata dr..dulu saya begitu bagus menulis dlm bahsa Jepun, Kanji dan Korea..sekarang macam budak tadika belajar alif..ba..ta..! Tapi takpa kamus 2 bahasa tu masih byk dlm simpanan..!

Mamamat March 5, 2009 at 10:18 PM  

Salam Dr

Teman pulak gheti base per yer?
Madoh dehh ..

Anonymous,  March 6, 2009 at 12:54 PM  

http://www.nst.com.my/Current_News/Streets/Friday/Stories/2496492/Article/index_html
tentang anggur digombak

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP