012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Ilmu Buat Ragi Tapai

>> 30.3.09


Baru baik demam macam-macam teringin nak makan. Petang ini teringin nak makan tapai pulut buatan sendiri. Tapi, bila nak buat dan berapa jam baru boleh makan. Pulut belum dibeli dan ragi belum pun dicari.

Bila sentuh pasal ragi, cadang nak tulis ilmu buat ragi. Terfikir pulak, cara tu ialah cara lama. Guna pengayak, guna nyiru dan kena ber'uzlah pula masa memprosesnya. Guna jampi dari ayat-ayat al-Qur^an dan solawat.

Orang sekarang mungkin dah buat cara lain. Cara saintifik dan canggih. Guna blender, guna oven, dll. Aahhh, tak jadi tulis.


4 comments:

kakyong March 31, 2009 at 3:33 PM  

salam Ayahnde..

sedap nyer tapai pulut.. dah lama tak makan.. masa baru bersalin anak no1, tingin sangat nak makan, tp mak kata tak boleh, lupa dah sebabnya.. pahtu ngandung lagi & lagi.. la ni Aliya dah 8 bulan lebih, boleh kot makan tapai..

ayahnde dah tengok ke foto ikan haruan yng besor tu.. tebal isinya, lambat sikit kot nak betul2 kering.. la ni ptg ujan jer.. nanti bila dah cukup kering baru saya sms minta alamat.

Nik Fauziah Nik Hussin April 1, 2009 at 3:10 PM  

salam Dr.
wah.. ada bacaan yer buat ragi.. kena belajar nih..untuk tambah ilmu hehe

Pengasas April 2, 2009 at 1:54 PM  

Salam kembali KakYong & Nik Fauziah,
Orang zaman dulu mana ada kemudahan macam zaman sekarang. Jadi, guna jampi sahaja. Tapi manis melebehi gula.

Anonymous,  June 15, 2009 at 5:32 PM  

kalau tak nak bagi tau macam mana nak buat raginya, tak payah cerita.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Loading...

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP