012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Ikan Bakar Berbalut Daun Anggur

>> 23.3.09


Makan tengahari tadi dengan sayur pucuk manis masak lemak. Berlaukkan ikan bakar bersalut daung anggur dan air asam jawa campur bela...* Walaupun simple tapi berselera. Bertambah nasi.

Dalam mazhab Syafi'iy, makanan yang masam tanpa perlu adalah makruh. Kerana, masam membuka selera kepada banyak makan. Makan terlalu banyak menyebabkan suka tidur dan malas bangun untuk beribadat.


4 comments:

Ihya March 23, 2009 at 2:09 PM  

Salam ustaz..

Macam best je ikan tu? Apa panduan yang saya nak buat jika ingin membalut ikan atau daging dengan daun-daunan agar tidak terpakai daun yang beracun?

Harap bantu..

Pengasas March 23, 2009 at 4:19 PM  

Wassalam Ihya,
1. Pokok atau daun tidak disembur atau dah lama disembur racun. Dah berkali-kali kena hujan. Rendam dalam air garam dan bersihkan secara suci.
2. Setiap pucuk yang boleh dimakan, daunnya boleh dibuat membalut ikan atau daging bakar. Pucuk pisang boleh dimakan.

mountdweller March 24, 2009 at 8:07 PM  

Salam Dr.

Ikan bakar dan asam memang sedap. Saya tengok pun meleleh liur.

Pengasas March 24, 2009 at 9:21 PM  

Wa'alaikumussalam MountDweller,
Kalau bakar guna arang dan makan di kebun lagi sedap dan seronok.
Maaf, saya memang tak suka suasana bandar.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP