012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Mengubah anak pokok anggur

>> 7.5.11

Sejak setup nurseri di Bukit Cerakah dengan dua lagi kawan, saya mulai bersemangat kembali dengan pokok anggur. Namun, pokok-pokok temperate lain tidak diketepikan.

Pada dasarnya saya akan berada di sana kira-kira dua jam dalam sehari dan lima hari dalam seminggu. Selalunya dari jam 5.00 hingga pukul 7.00 petang. Hanya sesekali di sebelah pagi.

Petang semalam sempat mengubah anak benih anggur ke dalam beg plastik sebanya 14 pokok. Petang tadi sempat ubah sebanyak 22 pokok. Target mengubah hanya 10 pokok dalam sehari.

Insya Allah, jika tiada aral, anak benih pokok anggur itu akan dipasarkan mulai dari 27 Mei, 2011. Namun, jumlahnya memang terhad.

Berkaitan.

1 comments:

Mamirzan July 12, 2011 at 1:08 PM  

Saya cuba tanam epal Korea yang manis tu. Baru tanam dalam seminggu dah tumbug daun 2 helai dah. Tanam pakai biji lebih kurang 9 biji benih tapi tumbuh satu saja. Ada apa-apa nasihat ke tentang tanaman pokok epal ni. Sebelum ni saya dah tanam herba seperti marjoran, oregani, thyme dan rosemary dan semuanya tumbuh subur sehinggalah saya kena bertugas keluar negara... dimana tiada orang jaga.. semuanya mati.. Tetapi semua biji benih herba ni saya masih ada.. saya beli dari singapura.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP