012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Teringat Telur Itek

>> 2.5.11

Gambar hiasan.

Semasa berumur 10 tahun, emak beri duit dan suruh beli 30 anak itek air. Bila sampai di rumah, emak kata itek itu sayalah yang punya. Tapi, saya kena jaga dan uruskannya. Maka saya pun merasa suka dan bersemangat. Pagi, saya uruskan supaya para itek keluar dari reban. Petang, saya uruskan supaya semuanya masuk reban.

Tak lama kemudian, itek-itek itu pun besar dan bertelur. Semua telur dikumpul dan disimpan. Tujuannya untuk dijual. Masa tu, kalau tak silap ingatan, harga sebiji telur itek ialah 7 sen. Hhmm, berpuluh biji itek bertelur setiap malam.

Bila telur-telur itu dijual, semua duitnya emak simpan. Satu sen pun saya tak dapat. Apa lagi, merajuklah saya. Saya lari ke rumah atuk. Mengadu pada atuk. Bila petang, ayah datang jemput saya. Hhmmmm, atuk marah ayah. Ayah jawab, bukan dia simpan duit tu. Atuk pesan supaya suruh emak bagi pada saya duit tu.

Sampai di rumah, emak kata dia hanya tolong simpan. Oleh kerana saya dah merajuk, emak bagi sebahagian. Bakinya saya setuju emak simpan. Pagi besoknya, semua duit yang emak bagi tu hilang. Barulah saya menyesal dan faham.

Bila saya dewasa, saya sempat bangkitkan cerita ini pada emak. Dan saya minta ampun. Emak senyum lebar. (Tak larat nak sambung ... dah sebak ni ...).

2 comments:

werdah May 3, 2011 at 9:22 AM  

Assalamu'alaikum Dr

Menumpang nostalgia.

Ingat emak dan ayah waktu kita kecil memang menitis air mata. Saya pula tak sempat bersama ayah sebab ayah meninggal saya berumur setahun lebih dan ibu pula semasa umur 15 tahun.

Mak ada juga bela itik tapi semusim je, dapatlah pengalaman kutip telurnya.

leekonyou May 3, 2011 at 9:02 PM  

TERINGAT LAK PAS dapat 5 biji telor kat SERAWAK

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP