012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Nafsu Makan (Lampiran)

>> 15.9.08


Atas ialah gambar popia yang dibungkus dengan daun anggur jeruk dan telah dibakar.


6 comments:

KiTTuN September 15, 2008 at 4:50 PM  

bagilah resepi lengkap boleh kita cuba masak utk juadah berbuka nanti.

Pendidikan September 15, 2008 at 7:19 PM  

kittun,
idea mengenai resepi boleh rujuk antaranya:

http://www.recipearchive.com/recipe1.php3?rid=429

http://www.tripoli-lebanon.com/lebanesefood.html

http://www.barborana.com/vine.html

KiTTuN September 15, 2008 at 9:39 PM  

ermm... mana nak cari daun anggur jeruk ni.. tadi ptg singgah kat tesco pun xde :(

Pendidikan September 15, 2008 at 10:45 PM  

kittun,
setahu saya diKL ada 1 tempat saja jual jeruk daun anggur. itu pun kejap ada, kejap tak ada. impot lah katakan.
nak selesai masalah tanam sendiri pohon anggur dan buat jeruk sendiri. jeruk tu boleh dibuat macam2. jadi ulam boleh, jadi perencah masakan pun boleh.
nak buat jeruk pun senang. ada garam dan lemon jus dah jadi. senangkan!

KiTTuN September 15, 2008 at 11:10 PM  

kalau saya pergi rumah kawan saya nak minta daun anggur 10 helai nak balik jeruk sendiri. daun yg pucuk ke yg dah matang sesuai utk dijeruk? berapa lama masa utk menjeruk daun tu?

Pendidikan September 16, 2008 at 12:37 AM  

kittun,
daun anggur untuk dijeruk eloklah yang lebar dan berumur tidak lebih dari 3 - 4 minggu.
elakkan dari daun yang disembur dengan apa2 racun, eg. racun serangga.
bersihkan daun menurut syarak.
jerang air bersama garam mengkitut kehendak rasa. bila menggelegak, padam api. masukkan air ke dalam bekas yang hendak digunakan dan tunggu hingga suam. masukkan daun anggur bersih ke dalam bekas. pastikan air garam tadi separas menenggelami daun anggur. masukkan lemon jus ke dalam air garam/bekas tadi dan tutup rapat. seminggu kemudian, boleh diguna/makan.
hmmmmmmm, senangnya. 100 helai = RM35/.
Boleh niaga atau buka restoran kan?

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP