012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Nafsu Makan

>> 14.9.08

Anatara yang kuat menggoda dalam bulan Ramadhan ialah nafsu makan. Hari ini, teringin rasanya nak makan popea daun anggur jeruk. Tapi bahannya tak ada. Tak ada buat jeruk daun anggur. Di Ampang point, 100 helai jeruk daun anggur RM35.00. Pada hal, buatnya cukup simple. Diimpot dari Beirut.

Di US dan Europe, restoran makanan begini amat terhad tetapi cukup hebat. Ada berbagai pakej. Kalau orang kencing manis, biasanya:

1. Popea daun anggur jeruk
2. Teh daun anggur atau jus anggur
3. Buah anggur segar

Harganya, masyaAllah, hmmm mahaaaal.


-----------
(Sambungan..)

Petang tadi, sebaik masuk waktu, terus solat maghrib. Selesai solat barulah berbuka. Sungguh selesa makan apabila tidak tergesa-gesa untuk solat. SubhanalLAH!!!

6 comments:

KiTTuN September 14, 2008 at 8:48 PM  

Nampak macam sedap sangat. Apa intinya? Kalau susah nak dapatkan daun anggur jeruk x boleh ganti dgn daun lain ker?

Pendidikan September 14, 2008 at 9:25 PM  

kittun,
biasanya sedikit beras, kacang, daging mint dan perasa, eg. limon jus.
bagi orang melayu mungkin boleh cara lain, eg. togeh, beras, bilis, etc.
kalau tak ada jeruk daun anggur, jeruk daun sutera pun boleh. memang bagus untuk mengelak atau kendali darah tinggi, kencing manis & kolestrol.
walLAHU A'lam!

KiTTuN September 15, 2008 at 7:25 AM  

Sesuatu yang agak menarik utk dicuba.

p3chandan,  September 15, 2008 at 7:34 AM  

beras ke nasi salah satu inti dia? pastu kena goreng ke mcm popia goreng? atau boleh terus makan camtu..

KiTTuN September 15, 2008 at 2:33 PM  

Tengok pada rupa popia tu rasanya tak goreng kot. maybe makan terus cuma masak intinya aja.. eeeeiiii.. buat rasa telan air liur ptg2 ramadhan ni..

Anonymous,  September 15, 2008 at 2:37 PM  

salam semua,
beras, kacang, etc tu kena kukus atau masak dulu. bila dah dibungkus ngan daun tu, kita boleh goreng atau kukus. yang dalam gambar tu ialah kukus.
nanti cari gambar yang digoreng.

pendidikan.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP