012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Kiwi Versi Malaysia (Siri 2007/Lama)

>> 12.9.08

Berikutan beberapa permintaan dari peminat-peminat pohon kiwi, sukacita dimaklumkan bahawa pohon kiwi versi Malaysia siri lama (2007) tidak lagi diedarkan kepada sesiapa. Mereka yang telah mendapatkannya dari saya tempohari, itu sudah jadi milik mereka.

Saya hanya akan mengedarkan kiwi versi baru Malaysia (dinamakan Kiwi VersM Siri..../..../.....) mulai seawal Jun 2009. VersM Siri 1/8/2008 sedang dalam proses penyegaran dan florigenisasi. Ia dijangka mulai berbunga dalam bulan Jun 2010.

Gambar bawah: Pohon Kiwi Versi Malaysia, Siri 2007, sedang berbunga di KPT.


Gambar oleh Zainurrashidah
http://p3chandan.blogspot.com/

3 comments:

KiTTuN September 14, 2008 at 8:53 PM  

Boleh hidup subur tak pokok kiwi tu? Susah tak utk menjaganya? Teringin juga nak tanam pokok2 dr luar negara ni.. kalau berjaya hidup bawah jagaan kita berbuah sekali pun dah rasa happy giler.

Pendidikan September 14, 2008 at 9:33 PM  

kittun,
kiwi yang saya hasilkan, rasanya mudah. memang dah diubahsuai circadiannya. macam pokok anggur juga. bezanya, pohon kiwi mesti ada jantan dan betina. kena cross pollination.
Insya Allah, dalam pertengahan tahun 2009 ada anak benih versi terkini. cuma, tolong ingatkan saya. maklum, warga emas dah tak kuat ingat janji.
walLAHU A'lam.

KiTTuN September 15, 2008 at 7:29 AM  

ooooo rupanya kiwi sama cara pembiakkannya dgn pokok salak. Saya pernah tengok untie saya layangkan benih pokok salak jantan kat pokok salak betina. Akhirnya ia menghasilkan buah.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP