012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Cara Menyemai Epal

>> 21.2.09


Sebentar tadi saya menyemai enam batang keratan epal Red Delicious (buah merah yang hebat tu). Insya Allah, apabila hidup nanti bertambahlah jumlah pokok epal katik saya.

Direndam pada 14.02.09 dan disemai pada 21.02.09

Cara menyemai:

1. Keratan cabang pokok epal disteril;
2. Rendam dalam air bersih tanpa hormon;
3. Tukar air rendaman setiap 1 atau 2 hari;
4. Setelah bertunas biarkan 3 atau 4 hari;
5. Semai dalam tanah bercampur pasir; dan
6. Letak pada naungan dan siram 1 kali sehari.

Benih epal, biasanya, mulai bertunas setelah 3 hari direndam. Jika lambat bertunas bererti benih itu kurang baik.

6 comments:

kakyong February 21, 2009 at 6:23 PM  

salam ayahnde Pengasas,
Insya Allah, nanti kalo ade ikan haruan kering, saya akan beritahu.. boleh beri saya alamat email ayande Pengasas.

Tok Bebayang Acheh Dan Cucunya ZiZi February 22, 2009 at 2:01 AM  

Tengok tunas pun dah lega sejuk mata memandang.

Jika sambil tengok, pekena nasik panas dengan ikan haruan kering, wow!

Pengasas February 22, 2009 at 1:32 PM  

Salam KakYong dan TokBebayang,

KakYong, (KY)
Bila ada nanti sms kat saya di: 012-363 5658. T. Kasih.

TokBebayang, (TB)
Ikan haruan kering ni hendaklah dengan air asam jawa + serbuk lada hitam + bawang putih bakar. Tak perlu kuah. Dengan nasik panas. Betul tu.

Samudera Tinta February 22, 2009 at 3:33 PM  

Salam Dr,

Bila pokok itu sudah mengeluarkan buah tolong beritahu saya. Ingin benar rasanya memamah epal made in malaysia.. =)

Anonymous,  February 22, 2009 at 3:46 PM  

Salam kembali SamuderaTinta,
Insya Allah, tapi lama lagi.
Kalau nak cepat tanamlah anggur. Insya Allah, setahun dah dapat makan buahnya.

Pengasas.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP