012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Malam Ni: Perhati Dan Hayati Gambar

>> 6.2.09

Malam ini, memerhati gambar-gambar berikut dan merumuskan penagajaran yang terkandung dalamnya.

Golden Kiwi

Apa idea?


14 comments:

Isa February 6, 2009 at 11:33 PM  

Salam Dr.

Apa khabar, moga dalam keadaan sihat hendaknya.

Adusss..., tengok buah kiwi tu terasa kecor pula... minta sebiji boleh..

Menatap gambar rumah tu pula... alangkah indah dan damai jika dijadikan Homestay, apa pendapat Dr. dengan idea saya tu...

Salam...

Pengasas February 6, 2009 at 11:55 PM  

Wa'alaikumussalam ISA,
Kabar baik!
Itu bukan buah kiwi saya. Pokok kiwi saya dijangka pada Julai 2010 akan berbuah.
Itu pendapat yang amat bernas. Bila ada masa, kita boleh cakap-cakap hal tu. Saya kira WakRaden kita tuada tanah kalau nak buat.

radenjowo February 7, 2009 at 12:35 AM  

Phuyooo !!! LEbatnya !!!
Sekarang ni saya sibuk Doc .. tapi tahun 2010 nanti saya memang FREE ..

kita jumpa di ladang.
Wakakakak !!!
Oppsss ... nak kena bawak plastik sekali ke?

ZiZi February 7, 2009 at 3:08 AM  

Dr Abdul Wahab Arbain,

Benih yang baik melahirkan hasil buah yang baik juga.

Begitu lah sebaliknya.

Demikian Sunnatullah adanya.

Ada tanah lapang seluas mata memandang, jika semak dibiarkan serabut Lah jadinya.

Pun bila diusahakan, dengan faham the farming processes, dengan teknologi yang manusia ada, maka nikmat sebutir benih bakal memanfaatkan diri, orang lain termasuk yang kecur air lior, yang nak bawak plastik, dan cucu cicit kelaknya.

Bior ler deme nak buahnya, maksudnya buah kiwi, aku ingin perpanjangkan pengetahuannya walaupun sampai ke Kelantan yang ada Rantau Panjang dan seumpamanya.

Supaya ramai pula yang dapat nikmat-Nya...

Pengasas February 7, 2009 at 9:08 AM  

Salam semua,
Anda bertiga adalah sahabat yang rapat. JV buat projek tu. Lepas tu, saya turut lepak...

kakyong February 7, 2009 at 12:45 PM  

salam ayahnde Pengasas,
kalo tahun 2010 tu tahun depan lah yer.. kat maner ladang nyer.. mane ler tau kot2 ade rezeki buleh le singgah di ladang kiwi ayahnde Pengasas

Pengasas February 7, 2009 at 1:23 PM  

Wa'alaikumussalam KakYong,
Bukan ladang. Hanya ala nurseri aje. Sekangkang kera.

kakyong February 7, 2009 at 2:22 PM  

ayahnde Pengasas,
sekangkang kera tu kecik sgt.. hihi
tak kesah kecik ke besor, janji dpt nengok pokok kiwi live kat mesia.

Samudera Hati February 11, 2009 at 5:16 PM  

Salam Dr,

Salam Ziarah

Pertama kali melawat laman blog ini..gambar-gambar kiwi tu kat oversea atau kat sini..teruja saya dibuatnya..

Pengasas February 11, 2009 at 5:24 PM  

Wa'alaikussalam Samudera Hati,
Gambar tu luar negeri. Benih dah ada di Malaysia. Versi Bukit Kapar.

Samudera Hati February 12, 2009 at 3:06 PM  

Benih sudah ada di malaysia? adakah ini membawa maksud kiwi boleh ditanam di malaysia..maaf Dr, saya agak jahil dalam pertanian tetapi air liur saya sudah mula menitik ni.huhu..

Pengasas February 12, 2009 at 7:57 PM  

Salam SamuderaHati,
Benar. Saya telah selesai membuat penyelidikan mengenai pokok-pokok temperate. Dah berjaya mencipta benih pohon kiwi versi Malaysia.
Ikuti entri-entri saya dalam blog ini.

ruzana March 26, 2010 at 11:53 PM  

salam. saya berminat dengan buah kiwi jadi saya nak cuba tanam tp macamana nak dapatkan benih kiwi dan dimana ada jual benihnya?kalau boleh Dr.terangkan sekali cara2 dan kaedah menanam pokok kiwi.

azman August 18, 2010 at 12:51 PM  

salam ayahnde dr.....sy ni dah teruja sngat tengok buah kiwi bergayut tuuu...tpi mcm ruzana juga laaa..tak tau kat mana nak dapat benih..

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP