012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Anda Suka Yang Ini? - Awas!!!!

>> 30.9.09

Gambar-gambar atas, ialah sotong kering. Kalau dibakar atau dimasak sambal, sedap oooo!!! Sedarkah anda, selalu makan sotong kering lebih merbahaya dari merokok. Dalam mazhab Hanafi, sotong adalah haram dimakan. Selanjutnya

Kanser daripada sotong kering
.

12 comments:

a kl citizen September 30, 2009 at 8:51 PM  

assalammualaikum

alhamdulillah, bukan makanan kegemaran saya

mountdweller September 30, 2009 at 9:13 PM  

Salam Dr.

Alamak... saya pun cukup gemarkan sotong kering!

Reformis Jalanan October 1, 2009 at 10:49 AM  

salam atuk Wahab,


bukan saja Mazhab Hanafi yang mengharamkan sotong, bahkan mazhab Syiah pun sama. Ini kerana sotong menjadikan benda yang kotor di dasar laut sebagai makanan, dan jika kita memakannya, kita akan senang ditimpa penyakit. Sama juga dengan pengharaman makanan laut yang tidak mempunyai sisik seperti ketam, kerang, sotong, dan sebagainya. Hanya udang saja yang boleh (kecuali lobster).


Orang Syiah mengelakkan daripada termakan benda-benda sebegini.


Satu lagi tabiat pemakanan yang membuatkan kita senang ditimpa penyakit ialah dengan memakan sekaligus masakan haiwan daripada laut dan darat. Contohnya makan daging bersama ikan, atau udang bersama ayam, dan seumpamanya.


Lagi bahaya kalau tomyam campur, macam-macam ada, sotong, udang, ayam, daging.


p/s : kalau sayur dan ikan tak mengapa.

aku October 1, 2009 at 2:06 PM  

salam tuan pengasas,
tak tau la pulak sotong kering bahaya. kalau msk sambal.. peh..

Muslimat Dengkil October 1, 2009 at 4:37 PM  

Allah uji manusia dengan makanan yang sedap. depa kata babi sedap, Allah larang, depa kata arak sedap, Allah larang.

Hang nak makanan sedap ka, hang nak taat kat aku.

tapi kalau belajar, orang china berhenti makan babi. kawan saya seorang pembantu makmal berhenti makan babi selepas belajar kat kolej.

saya sekarang cuba elakkan campurkan makanan laut dan darat dalam satu hidangan. kalau goreng ayam, alamatnya buat tomyam ayam, no tomyam udang.

tapi kan..... anak dan suami saya alergik dgn udang, sotong OK. huwaaaaaa

Pengasas October 2, 2009 at 4:10 PM  

W'salam KLCitizen,
Saya suka sotong segar di Terengganu. Dulu ada kawan sajikan sotong sumbat. Lazat. Tapi segan nak tambah, maklum di rumah orang.

Pengasas October 2, 2009 at 4:12 PM  

W'salam MountDweller,
Nampaknya kegemaran kita sama. Yg kering dibakar atas arang, kemudian ketuk dengan hammer. Minat sejak berusia 7 tahun. Saya makan kat Bandar Melaka, mahal ooooo!!!!

Pengasas October 2, 2009 at 4:16 PM  

W'salam Reformis,
Betul tu!
Dalam mazhab Hanafi, udang pun tak boleh dimakan.
Di kampung, masa belasan tahun memang selalu cari dan makan kerang. Harga kerang masa tu 2 kati, 15 sen sahaja.
Masa tu manalah tau hal-hal hukum dan kesan sampingan dari segi kesihatan.

Pengasas October 2, 2009 at 4:19 PM  

W'salam AKU,
Ye lah. Kita tak pernah buat kajian hal-hal pemakanan. Yang mana sedap dan orang lain makan, kita pun bedal juga. Sotong kering, bau saja pun dah sedap.

Pengasas October 2, 2009 at 4:20 PM  

Salam KUNYiiL,
Sedap sotong kering bakar boleh ketagih tau!

Pengasas October 2, 2009 at 4:22 PM  

Salam MuslimatDengkil,
Ada orang kata, starter semua jenis sabun adalah minyak babi. Betul ke?

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP