012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Amat memilukan (Gambar)

>> 10.8.11

Di Somalia ...?

Sedar-sedar dah beberapa hari tak buat posting.
Nak tulis posting pun mesti ada perkara yang boleh dibuat
celoteh. Nak celoteh hal ibadat, dilarang oleh syara' dan
memang tak ada ibadat luarbiasa. Yang wajib-wajib pun
tak setulin mana. Cacat dari berbagai sudut. Puasa Ramadhan
kurus jer. Gi supermarket, mata tak boleh tutup.

Antara yang boleh dicelotehkan sikit-sikit ialah pasal
makan. Makan bukanlah ibadat pada asalnya; tetapi boleh
jadi ibadat jika cukup syarat dan betul rukunnya. Hhmmm,
apa syarat dan rukun makan yang jadi ibadat?

Sedar-sedar dah masuk 10 hari berpuasa. Ada 19 hari lagi.
Kepada kebanyakan orang mungkin ada 20 hari lagi. Sebab,
kebanyakan orang berpuasa 30 hari; dan jarang berpuasa
29 hari.

Tak kiralah puasa 29 hari ke atau 30 hari. Yang pasti kita
berpuasa tapi masih sedap dan mewah makan-minum. Apa hal
dengan yang kat dalam gambar atas tu? Insan yang berada di
Somalia kini? Macamana kita nak bantu mereka?

2 comments:

MOH KEMBARA August 10, 2011 at 8:31 PM  

Assalamualaikum Prof,
yalah prof, ngape takde sesapa buat kutipan dana utk diorang ni? Masa tsunami tu sibuk kita kutip duit dan buat konvoi. Jepun negara kaya! Diorang mati perlahan-lahan depan kamera...sadisnya.

Pengasas August 10, 2011 at 8:59 PM  

W'salam Halima,
Saya dah tanya beberapa pihak kalau ada yg organisekan. Semua tak tahu.
Orang Somalia ni kebanyakannya muslim. Dah lama tak ada makanan.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP