012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Maaf! ..... Untuk Dewasa Sahaja

>> 15.5.09


Minggu lepas, saya selongkar blog Dr. PG2U dan terjumpa gambar yang paling bawah di sinun. Ini mengingatkan saya dah hampir sebulan tak makan betik.

Betik adalah antara buah kegemaran saya. Tapi, bulan ini saya banyak makan buah mangga madu. Insya Allah, besok atau lusa, saya akan cari buah betik madu. Bijinya, saya nak semai dan tanam di kebun. Kebetulan, menantu saya buat MSc (Microb) mengenai kuman-kuman pada pokok dan buah betik.

Di kalangan herbalis dahulu kala, ada buah betik yang baik untuk lelaki dan ada yang baik untuk perempuan. Malah, buah yang belum masak juga ada pelbagai khasiat. Pucuk pokok betik, dicelur dan dibuat ulam, baik untuk perempuan lepas bersalin untuk membanyakkan susu di badan.

Yang ini baik untuk perempuan.


Yang ini baik untuk lelaki.


Yang ini baik untuk perempuan.


Yang ini baik untuk lelaki.

6 comments:

Amri Mat Saaid May 15, 2009 at 1:59 AM  

salam dr. sifu

ha ha kelakar

PG May 15, 2009 at 2:10 AM  

Salam Pakcik..
Saya setuju.Betik yang bawah sekali tu betik untuk lelaki..kekekeke..
Sian Pakcik dah sebulan tak makan betik..hehehe..PEACE

kakyong May 15, 2009 at 6:02 AM  

salam ayahnde..

betik utk lelaki & perempuan pun berbeza yer... hmm, baru ini kakyong tahu...

mountdweller May 15, 2009 at 9:36 AM  

Salam Dr.

Kalau macam tu saya nak tanam betik yang untuk lelaki sahajalah sebab orang rumah sudah ok!

Maaf gurau pagi jumaat..

PG May 15, 2009 at 9:45 AM  

Pakdin..dah lama tak makan betik ker ;)..
Gurau jumaat

Pengasas May 15, 2009 at 8:50 PM  

W'Salam semua kawan,

Amri,
Kelakar tu lah yang seronok. Tapi benar.

Dr.PG,
Betik tu berkhasiat. Harganya pun murah.

KakYong,
Itu untuk tujuan khusus sahaja. Buah mana, siapa pun boleh makan.

MountDweller,
Tanam 2 pokok, untuk lelaki dan perempuan lagi bagus. Pokok pun seronok sesama mereka.

Dah pencen ni, sama aje jumaat dengan hari-hari lain.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP