012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Perempuan Imam Dan Lelaki Makmum

>> 31.8.09

Beberapa waktu yang lalu, kita dikejutkan dengan berita Prof. Dr. Amina
Wadud mengimamkan solat Jumaat dan solat-solat yang lain di USA.
Lihat gambar-gambar atas.

Sedarkah kita bahawa wanita mengimamkan solat golongan lelaki sudah
diamalkan oleh sebilangan muslim di beberapa negara di barat dan Afrika.
Lihat gambar bawah sebagai contoh.


17 comments:

roslaini saad August 31, 2009 at 10:04 PM  

Tak faham betul dengan budaya mereka...moga tak berlaku di Malaysia. Nanti pening kepala dibuatnya....

Nik Fauziah Nik Hussin August 31, 2009 at 11:07 PM  

Salam dr..
Teringat sewaktu menghadiri seminar Islam Liberal dua tahun lepas..Inilah antara perjuangan golongan feminis-liberalis, ingin persamaan taraf ala Barat! nauzubillahiminzaalik..
Keadilan bukan kesamarataan tetapi meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Pengasas August 31, 2009 at 11:40 PM  

Salam Roslaini,
Mungkin suatu masa nanti, ada yang berimamkan kepala kambing pulak kut?

Pengasas August 31, 2009 at 11:43 PM  

W'salam Nik Fauziah,
Apa kata kita cadangkan pada wanita yang jadi imam tu pakai serban atau tarbus?

Idalara September 1, 2009 at 1:45 AM  

salam prof..
inilah akinat terlalu mahukan hak persamaan..hinggakan yg haram dihalalkan..mudah2an tk berlaku di negara kita.

moy September 1, 2009 at 9:04 AM  

kesimpulannya saya nak tahu sah ke solat tu... boleh ke perempaun jadi imam kepada golongan lelaki...

Pengasas September 1, 2009 at 3:45 PM  

W'Salam Idalara,
Benar tu. Macam anak perempuan paksa ibunya beli songkok raya, sebab abangnya dibelikan songkok.

Pengasas September 1, 2009 at 3:46 PM  

Salam Moy,
Setakat yg saya tahu "tak sah".

habsahsarman September 1, 2009 at 5:56 PM  

ape yg nak diherankan kat malaysia pun kumpulan marhabannye banyak perempuan .lelaki kat mane? pusat serenti kan dok.mane silapnye.kite juga yg buat,lelaki tak mahu ke depan sebab ilmunye kurang tu sebab prm.yg jadi imam ,yg lelaki pun duk pi tengin jadi makmum wat ape!!!!!!!!

~PakKaramu~ September 1, 2009 at 6:43 PM  

Yang kat belakang tu depa tak de teloq la

Pengasas September 1, 2009 at 7:15 PM  

Salam HabsahSarman,
Itu yang saya heran. Menung saya tengok lelaki yang jadi makmum tu.

Pengasas September 1, 2009 at 7:17 PM  

Salam PakKaramu,
Kalau dah PakKaramu kata gitu, saya setuju sangat. Tokeh teloq masin kot?

huda December 25, 2009 at 6:48 PM  

walaupun saya mentah dalam urusan agama, tapi saya yakin bahawa wanita hanya boleh menjadi imam jika tiada lelaki yang cukup syarat menjadi imam pada waktu dan tempat itu. jika masih wujud kaum lelaki, mereka wang wajib memjadi imam...

Nur Fannun July 26, 2010 at 2:15 PM  

yg jadi imam pun bengong..yg ikut lagi la bengong..pasal tara baca punya org..

Penggali Kubuq August 14, 2011 at 8:00 AM  

Islam dikelirukan oleh umat Islam sendiri.. atas alasan kesaksamaan gender, hak2 wanita dan sebagainya tanpa merujuk kepada nas Al-Quran dan Al-Hadith.. Ditakuti, ada di belakang mereka pengacau2 dari agama-agama lain yang irihati dan sentiasa berikhtiar mengkucarkacirkan amalan Islam.

MOH KEMBARA August 15, 2011 at 1:40 PM  

Salam Prof,

Nak kata Dr Amina Wadud tu jahil, baca Quran dan Bahasa Arab dia terer-terer. Penah dengar ceramah dia kat KL. Tak tau camner otak dia berfungsi!

Hikmah Herbal Tech January 26, 2012 at 10:44 PM  

ini lah akibat nya belajar ilmu agama tanpa berguru.Belajar secara ikut ikutan.kapada generasi muda ......tuntut lah ilmu ISLAM yang betul.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP