012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Saya Mulai Puasa Ramadhan 21 Ogos 2009

>> 19.8.09

Pada jam 6.01 petang Khamis, 20 Ogos 2009 bermula bulan Ramdhan. Justeru, saya akan memulakan puasa Ramadhan pada hari Jumaat, 21 Ogos 2009, berdasarkan kiraan sains astronomi.

12 comments:

Isa August 19, 2009 at 1:19 AM  

Salam Dr.

Selamat menjalani ibadah puasa...
Bukankah hendak bermusafir pada hari tersebut?

(p/s: tak kontroversi ke nanti?)

ijoks2009 August 19, 2009 at 1:22 AM  

Tak tengok anak bulan dulu ke?
Boleh ke mcm tu

zaydelkhair August 19, 2009 at 2:11 AM  

nak kena belajar dengan angah ilmu falak ni...

Pengasas August 19, 2009 at 4:23 AM  

W'Salam ISA,
Benar. Allah telah beri panduan kepada musafir-muslim dalam bulan Ramadhan.

Pengasas August 19, 2009 at 4:27 AM  

Salam Ijoks,
Bila anda hendak solat Asar, adakah anda melihat matahari terlebih duhulu atau melihat jam dan jadual waktu solat yang dikira secara astronomi?
Ilmu lebih tepat daripada mata-kasar.

Pengasas August 19, 2009 at 4:28 AM  

Salam Zayd,
Bila Zayd selesai PhD nanti, insya Allah, angah sembang mengenai astronomi dalam ibadat.

Dida... August 19, 2009 at 1:04 PM  

Salam Prof..

Selamat menyambul bulan Ramadhan dan selamat menjalani Ibadah di bulan yg mulia ini...

Sudi2kan lah mengambil award di blog saya.. Terima kasih ya..

~PakKaramu~ August 19, 2009 at 2:53 PM  

Al Hamdulillah ! samalah kita yang memulakan pada hari juma'at, itu mengikut al manak saya dan saudara ikut method saudara nampaknya tak lari

anak muallaf August 19, 2009 at 3:17 PM  

Salam Prof,

Saya pernah belajar kiraan sains astronomi tapi kerajaan Malaysia tidak mengamalkannya.
Jadi Prof ada kiraan yang saya lupa sebab tak beramal.Na'uzubillah.

Pengasas August 19, 2009 at 5:13 PM  

W'Salam Dida,
Terima kasih kerana beri award. Insya Allah saya akan ambilnya.
Selamat menyambut Ramadhan Karim.

Pengasas August 19, 2009 at 5:16 PM  

Salam PakKaramu,
Terima kasih kerana berkunjung. Benar. Kita sama memulakan Ramadhan Karim. Saya akan berhariraya pada 19 September 2009.
Selamat menyambut Ramadhan Karim dan 'Aid Mubarak.

Pengasas August 19, 2009 at 5:20 PM  

W'Salam AnakMuallaf,
Terus amalkan ilmu astronomi itu. Yang dah lupa boleh diulangkaji. Kita beribadat puasa bukan mengikut pentadbiran politik, tapi mengikut panduan Allah.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP