012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Yang Dalam Gambar Ni, Semua Orang Kenal??

>> 18.7.09

Lepas maghrib tadi saya ziarah blog KpSpn. Saya teringat masa-masa dulu, semasa hidup di kampung bersama emak dan ayah.

Sebagai herbalis, saya jahil mengenai buah-buahan. Maka saya cuba merayau ke tempat lain dan jumpa khasiat makan pisang dari aspek perawatan dan kesihatan. Hebat, memang hebat buah pisang. Terutama mereka yang berpenyakit Begini.


7 comments:

zai July 19, 2009 at 1:05 AM  

Salam Prof..
hmm.serta merta mulut ni terasa macam teringin nak makan pisang..alahai..dah jauh malam la plak..mana nak cari nie..

anak laut July 19, 2009 at 1:25 AM  

salam...prof,

buat pengat pisang tu memang sedap..makan petang2, sambil santai depan tv..

:))

kp spn July 19, 2009 at 10:38 AM  

salam....

prof, terima kasih krn sudi ziarah blog saya yg serba kekurangan...

bercerita tntg pisang, dh lama tak masak apa2 menu berasaskan pisang... hehehe.... asyik beli2 jer...

Pengasas July 20, 2009 at 1:54 PM  

W'Salam Zai,
Di tempat saya ni ada kedai runcit, termasuk buahan dan sayuran, orang Indon buka 24 jam. Saya dapat pisang serbaguna, iaitu pisang awak.

Pengasas July 20, 2009 at 1:56 PM  

W'Salam AnakLaut,
Pengat pisang awak adalah kegemaran saya. Tak kira petang atau malam. Maha Pemurah lagi Maha Kaya Allah.

Pengasas July 20, 2009 at 1:59 PM  

W'Salam KpSpn,
Daun pisang muda boleh dimakan ke?
Kalau batang pisang dibakar dan diperah ambil airnya, ubat keracunan kan?

kp spn July 20, 2009 at 10:32 PM  

prof, saya tak tau bahagian yang boleh dibuat makanan atau perubatan pada pokok pisang kecuali buahnya...

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP