012 363 5658

012 363 5658
Doa Berkebun:

فلينظر الانسان ٳلى طعامه ٲنا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا
فأنبتنا فيھا حبا وعنبا وقضبا وزيتونا ونخلا وحداﺋﻖ غلبا وفاكهة وأبا
متاعا لكم ولأنعامكم

آية ٢٤ ـ ٣٢ سورة عبس
(Surah 'Abasa, ayat 24 - 32)

Gambar Ini: Bagaimana Hukum Fiqah

>> 17.7.09

Bila tengok gambar-gambar di bawah, terfikir bagaimana hukum fiqah mengenai haiwan-haiwan ini. Terutama dari aspek halal atau tidak; dan jika halal, bagaimana dengan penyembelihannya?

8 comments:

ijoks2009 July 17, 2009 at 10:05 PM  

Lembu kembar kat bawah tu di kira 2 ekor,boleh di sembelih berasingan sebab ada dua badan ,dua kepala.

Yang masaalahnya yang atas tu satu badan dua kepala susah sikit dari segi hukum sembelihanya adakah nak kena sembelih kedua-dua kepala tu serentak atau bagaimana.
Pening jugak tu.

anak laut July 17, 2009 at 11:53 PM  

subahanallah....kebesaran allah swt..

kp spn July 18, 2009 at 12:53 AM  

subhanallah.... apa jua yg Dia jadikan punya hikmahNya yg tersendiri...

Prof, pasal sembelih... tak berani nk bg respon.. kena tanya pendapat mereka2 yg arif..

tp comel gak anak lembu kepala 2 tu Prof... hehehe...

zai July 18, 2009 at 4:43 AM  

Salam Prof..
Teringat masa mengandungkan anak kembar dulu risau juga takut dpt mcm ni..tapi alhamdulillah berkat bacaan alquran dan yasin sepanjang mengandung..semenya selamat..

Pengasas July 18, 2009 at 3:05 PM  

Salam Ijoks,
Yang atas tu mungkin satu leher saja. Mungkin.

Pengasas July 18, 2009 at 3:07 PM  

Salam AnakLaut,
Subhanallah.. Kalau nak dikira, ini perkara amat-amat kecil pada kuasa Allah.

Pengasas July 18, 2009 at 3:09 PM  

Salam KpSpn,
Gambar atas tu, nampak untung dapat kepala bonus. Mungkin ada dua otak kut?

Pengasas July 18, 2009 at 3:11 PM  

W'Salam Zai,
Tahnia'ah kerana Allah kurniakan anak kembar. Saya dapat cucu kembar tak seiras. Lelaki.

Post a Comment

Komen Anda Tidak Ditapis. Jika ingin menghubungi saya secara peribadi sila email: universiti.maya@yahoo.com

Kaunter Carian

Cerdas Akal & Cergas Badan

Cerdas Akal & Cergas Badan
Cerdas Akal = Baik untuk para pelajar. Cergas Badan = Baik untuk menghilang letih lesu. Hubungi 012 363 5658.

Blog Archive

Kiv

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP